Het Modemuseum in Antwerpen stelt tot en met 13 februari een collectie van meer dan 120 hoeden tentoon, van de beroemde Britse ontwerper Stephen Jones. Hij werkte reeds samen met de grootste modeontwerpers van onze tijd en voorziet talrijke bekende namen van een origineel hoofddeksel.

Het creatieve brein van Jones zorgt telkens weer voor verrassende exemplaren. Zo spotte ik bijvoorbeeld een hoed in de vorm van een pan, waarin twee eieren en een stukje spek lag. Iets verderop moest ik op mijn tippen staan om te ontdekken dat een reusachtige pop een draakhoedje op haar hoofd had.

Veel van zijn werken houden een vleugje humor in, maar meestal monden ze uit in glamour en romantiek. Hoeden die doen terug denken aan een lang vervlogen tijd. Waarom zijn de hoeden zodanig uit het straatbeeld verdwenen? Waarom is dit enkel weggelegd voor speciale gelegenheden en dan meestal nog voor mensen uit een bepaalde “klasse” of “sector”?

Dit is net zo mooi aan Jones’ collectie. Hij maakt hoeden voor de meest extravagente types onder ons (Lady Gaga zou hier volledig losgehen), maar ook voor de meest bescheiden. Voor elk seizoen heeft hij een hoed voorzien, voor elke gelegendheid weet hij iets nieuws uit zijn hoed te toveren.

Het is moeilijk om een favoriet exemplaar te kiezen, want elk hoedje had iets unieks en bijzonders. Er waren drie hoeden die mij deden wegdromen naar een mooie lentedag, waar ik de bloesem al aan de bomen kon ruiken.

De tentoonstelling van Stephen Jones is een echte aanrader, het is alleen jammer dat je de hoeden niet mag passen😉 .

Full English report: here