Als baby van de jaren 80, kind van de jaren 90 en puber van de “nillies” (damn you MNM for inventing that word), heb ik de rise and fall van de videotheken mogen meemaken. Een triest schouwspel, dat zeker.

Bijna elk weekend ging ik naar de videotheek om de hoek, waar ik meestal meer dan een half uur in rondliep. Onze plaatselijke videotheek heeft het jaren goed gedaan, tot ongeveer 2 à 3 jaar geleden. Op een avond stapte ik hun zaak binnen en ik merkte meteen dat er iets niet klopte. Om te beginnen ontbraken er heel wat DVD’s uit de schappen. Verder zag ik ook overal bordjes met “Te Koop” erop staan. Hoewel ik wist wat deze videotheek te wachten stond, weigerde ik het te geloven, dus ben ik de eigenares hierover gaan aanspreken. Mijn vrees werd bevestigd: ze gingen sluiten. De eigenares vertelde me dat ze het niet langer konden trekken. De dvd’s in grote winkelketens werden zo goedkoop dat mensen ze gewoon kochten in plaats van te huren. De komst van digibox en de mogelijkheid om films snel te downloaden maakte de situatie niet beter. Met lede ogen zag ik het winkeltje op een week sluiten.

Zij waren echter niet het enige slachtoffer. Voor zover ik weet waren er vier videotheken in mijn kleine gemeente, wat behoorlijk veel is. Nu is er nog maar één erg dure videotheek. Vier euro voor een nieuwe film, die je de volgende dag al moet terugbrengen. Afzetters!

Videotheken verdwijnen langzaam maar zeker uit ons straatbeeld, net zoals de talrijke, plaatselijke bioscopen de deuren hebben moeten sluiten. Wist u dat Berchem ooit 9 cinemazalen telde?  Ik had het wel gezellig gevonden om in een van mijn buurtgemeenten naar de bioscoop te gaan in plaats van naar een gigantisch, onpersoonlijk cinemacomplex. Helaas, de concurrentie was te groot, het bracht niet meer op. Dit scenario speelt zich opnieuw af voor de videotheken. Persoonlijk vind ik dit een spijtige zaak.

Ten slotte wil ik een vreemde tendens vast stellen. Ik wil hiermee niet veralgemenen, maar ik vond het toch verwonderlijk. Op Halloween heb ik een hele zoektocht moeten afleggen naar een videotheek, aangezien ze allemaal waren verdwenen. Ik kwam uiteindelijk uit bij een kleine videotheek in Berchem, die ook binnekort zijn deuren ging sluiten😦
Wat ik dus vreemd vond was dat de meeste videotheken waren vervangen door zonnebanken… Welke parallel valt hier te trekken? Het leven is niet meer aan de rustige filmgeeks, maar aan de fake-gebruinde party people?
God beware ons…