Sinterklaas is nog maar net aangekomen in ons land of de Kerstman komt hem al van zijn troon stoten. Gisteren bezocht ik de stad Hasselt en werd twee keer aangemaam verrast. Allereerst ontdekte ik er een prachtige Disneywinkel, waarin ik letterlijk als een kind in een speelgoedwinkel mijn ogen de kost gaf. Vergezeld van heerlijke, nostalgische Disneymuziek bewandelde ik het pad van de Disneymagie. Er was zelfs een hele Disneykerstafdeling, waardoor de kerstboom in mijn fantasie al langzaam vorm begon te krijgen.

Na deze leuke Disney-afslag zorgde mijn tocht in Hasselt voor een tweede verrassing: een imposante, gezellige, sfeervolle Kerstmarkt. Een kersmarkt van zulk formaat heb ik nooit eerder gezien. Toegegeven, ik ben nog nooit naar Duitsland geweest, waar de kerstmarkten blijkbaar memorabel zijn. Toch verdient deze markt het om op de lijst te staan van “te bezoeken kerstmarkten” (in de veronderstelling dat zo’n lijstje bestaat).

Zoals alle kerstmarkten waren er talrijke mogenlijkheden om te kunnen genieten van een glaasje jenever of een plastieken bekertje gluwein. De kerstmarkt van Hasselt biedt zijn bezoeker eveneens gezellige “hutjes” om deze drankjes naar binnen te gieten. Lekker verwarmd door de blazers kan je in de vrieskoude ook nog genieten van een kerstdrankje.

Het hield echter niet op bij de traditiegetrouwe eetgelegenheden. Er werd ook veel aandacht besteed aan de amusementswaarde van de markt. Talrijke kerstmisgerelateerde attracties sprongen in het oog:  Een rollercoaster met een arreslede, een funhouse volledig in het kerstmisthema en een treintje dat de kinderen door een charmant kerstlandschap reed.

Niet enkel werd het klassieke kerstmarkt of zelfs kermis eten aangeboden, maar ook de Aziatische gemeenschap bood enthousiast zijn diensten aan. Dit Aziatisch “frituur” deed er alles aan om in het plaatje van het winterland te passen.

Wat mij vooral enorm verwonderde was hoe dat echt ALLES in kerstsfeer werd ondergebracht. Niet eendjes vissen, maar kerstmannen vissen. Zelfs de vuilbakken waren kerst-of sneeuwmannen die een zak openhielden waarin het afval in moest.

Net toen ik dacht: “Goh, ik heb liever zo’n gezellige kersmarkt, dan die schamele ijsbaan die we in Antwerpen hebben”, viel mijn oog op…een ijspiste! Hoewel deze markt al erg groot en veelzijdig was, kon het toch nog plaats maken voor een aangenaam uitziende schaatsbaan.

De kerstmarkt in Antwerpen gaat er met de jaren op achteruit en zou deze markt als voorbeeld moeten nemen. De gezellige en overzichtelijke straatjes staan in een schril contrast met de identieke, saaie blokthutten die de Groenplaats (ont)sieren. Vergeleken met de voorzieningen die de markt van Hasselt biedt, zijn wij Antwerpenaars maar een bende clochards die ongezellig bij een ton vuur de zoveelste jenever naar binnenkappen. Ik ben liever snel weer weg van de Antwerpse kerstmarkt, want er hangt helemaal geen uitnodigende sfeer. Dat vind ik spijtig.