Deze mening wordt waarschijnlijk niet door iedereen gedeeld, maar misschien wordt jullie interesse wel aangewakkerd door dit initiatief. Enkele Amerikaanse leerkrachten vonden dat de geschiedenislessen wel eens een update verdiende en besloten hiervoor een youtube kanaal op te richten: historyteacher’s channel.

Wanneer mensen mij vroegen wat ik studeerde en ik als  antwoord “geschiedenis” gaf, trokken ze vaak een vies gezicht. “Geschiedenis? Mja dat was nooit mijn favoriete vak”, “Geschiedenis, dat is allemaal zo lang geleden, wat heb je daar nu aan?” en natuurlijk de klassieker: “Geschiedenis? Wat ga je daar mee doen?”. Deze commentaren kreeg ik geregeld te horen, maar dit weerhield me niet om mijn richting vol genoegen af te maken.

Wat mensen vaak de aanzet geeft om geschiedenis te gaan studeren, is het feit dat ze een leuke geschiedenisleerkracht hadden in de middelbare school. Iemand die zijn of haar vak zo vol passie en overgave kon brengen, dat je werkelijk terug in de tijd werd gezogen. 

Dit was waarschijnlijk de ambitie van de leerkrachten die het youtube kanaal hebben opgericht. Hierop vinden we enkele belangrijke momenten uit de geschiedenis, alleen worden ze vertelt aan de hand van een bekend nummer. De Franse Revolutie wordt toegelicht door Lady Gaga en het verhaal van Cleopatra wordt “faraolicious” onderwezen aan de hand van een Fergie nummer. Het initiatief is origineel en inspirerend. Hopelijk stimuleert het de studenten om meer interesse te ontwikkelen voor het verleden. Maar waarschijnlijk zijn deze filmpjes net voldoende om de leerlingen wakker te houden, meer niet.
Toch was ik aangegrepen door de overduidelijke liefde voor geschiedenis van deze leerkrachten en hun vastberadenheid om hun passie over te dragen aan hun leerlingen, no matter what.

De Franse Revolutie: Bad Romance – Lady Gaga

Rome: Mambo Number 5 – Lou Bega

Karel de Grote: Call me – Blondie