Gisterenavond trad de hollandse cabaratier Brigitte Kaandorp op in de Zuiderkroon te Antwerpen. Het publiek zat enthousiast klaar voor haar show en beantwoordde spontaan haar vragen. Toen ze de mensen vroeg wat ze hadden gegeten, en er natuurlijk een onherkenbaar gemompel ontstond, besloot ze dat we dat toch even moesten afspreken. Een typisch antwerps gerecht, vroeg Brigitte haar fans, waarop een enthousiasteling riep: Kebab ! Pijnlijk..

De show was niet helemaal wat ik er van verwachtte. Ik hou namelijk enorm veel van stand up (als die goed is tenminste, niet zo’n ongemakkelijke nieuwelingen die er hooguit een grap iewat onsamenhangend weten uit te persen en hun publiek laten zitten met plaatsvervangende schaamte). Ik had al enkele humoristische stukjes van mevrouw Kaandorp gezien, en moest altijd hartelijk lachen met haar drukke en over the top hollandse humor.

Deze show bestond echter enkel uit een opeenvolging van haar beste liedjes. Ze vertelde dat ze zich was aan het voorbereiden voor het sportpaleis en dat deze show eigenlijk een soort van voorronde was. Ze had nog niet alles voor elkaar gekregen, dus voor special effects zorgde ze zelf (ballons die het publiek moest op blazen, serpentine,…) en als je een close up van haar wou kwam ze al zingend vlak voor je neus staan.

Natuurlijk was er sfeer en natuurlijk heb ik gelachen, maar uiteindelijk werd de show toch een warboel van halve liedjes en onverstaanbaar gemompel van de dame in kwestie. Na de voorstelling, toen de zaal eruit zag als een slagveld van kapotte balonnen en vertrappelde serpentines en door mijn oren nog steeds carnavaleske muziek suisden, besefte ik dat het niet Brigitte haar doel was om ons haar muziek en talent te delen, maar wil ze gewoon haar publiek indoctreren zodat wij ons allemaal wat meer hollands zouden voelen. Nee bedankt.