Gisterenavond was het kerstavond. Vroeger vierden wij dan kerstmis met de familie van mijn mama, maar recentelijk is besloten geweest om kerstmis gewoon met heel de familie op kerstdag te vieren. Dit zorgde natuurlijk voor een leegte op kerstavond zelf. Echt vieren op kerstavond doen we ook niet meer. Mijn mama brandt enkele kaarsjes om het gezellig te maken, er steekt heerlijke pizza in de oven en verder is het een rustige avond.

Zo’n avond kan dan toch alleen maar opgevuld worden met een echte kerstfilm van formaat. Helaas was de keuze op televisie nogal beperkt. Laat ik de TV-gids er even bijnemen. Op VTM speelde ze Home Alone. Uiteraard een echte kerstfilm, maar Macaulay Culkin zou ondertussen al de rol van één van de nonkels kunnen spelen, dus is het misschien beter om een film te kiezen die nog niet helemaal is grijsgedraaid.

VT4 dan maar: Harry Potter en The Sorcerer’s Stone (hm ik herinner mij precies een andere titel, misschien ben ik fout). Als grote Harry Potterfan in mijn iets jongere jaren moet ik u er niet op wijzen dat ik ook deze film al veelvuldig heb gezien. Om middernacht speelde ze The Grinch  (of: Dr. Seuss’ How the Grinch stole Christmas), een film die ik nog nooit had gezien en eigenlijk wel eens wou bekijken om het verhaal van de anti-claus te kennen. Middernacht vind ik echter een beetje laat om dan nog naar een hele film te zien. Op naar 2BE: The Hottie en the Nottie met Paris Hilton. Ik hoef hier denk ik zelfs geen commentaar op te geven…

Ik hoop dat er volgend jaar meer echte kerstfilms worden gespeeld of van die melige, stroperige, zeemzoete musicals zoals The Wizard of Oz. Of een zwart-wit film. Ik weet niet waarom, maar zo’n films geven mij om de een of andere vreemde reden een kerstgevoel.

Alsnog wens ik iedereen: Zalig Kerstfeest! Merry Christmas! Feliz Navidad! Joyeux Noël! Fröhliche Weihnachten!