Ik volg nu al enkele jaren trouw het programma “De slimste mens ter wereld”. Elke avond geniet ik van deze leuke show, met zijn guitige moppen. Eric Van Looy en zijn twee juryleden doen mij wel meer denken aan een stelletje cafégangers die hun publiek graag plezieren met wat vuile moppen.

Toch is er de laatste tijd iets waar ik mij enorm, maar dan ook echt enorm aan erger. In het f inalespel is er namelijk de tendens ontstaan, en die is nu al een tijdje aan de gang, dat de spelers hun seconden laten zakken zodat ze in de volgende beurt als eerste mogen antwoorden. Bij de laatste vraag zorgt dit er dus voor dat de zakker als eerste mag antwoorden en daardoor ligt de andere kandidaat eruit.

Velen zijn al op die manier moeten sneuvelen. Mensen die veel intellectueler waren dan hun tegenstander en het verdiende om in de kwis te zitten. Gisteren (28 december) werd er nog eens een finalespel van formaat gespeeld: Ann De Bie vs. Bart Peeters. Niemand verlaagde zich tot het laten zakken en Ann moest op 1 seconde 2 goede antwoorden geven, wat haar ook lukte!

Dat doet mij met plezier naar een finale kijken. Maar als iemand zoals Eva Brems, die zich schaamteloos 40 seconden laat zakken, alle tegenspelers er op deze manier uitkieperd, vind ik het niet meer aangenaam om te kijken. Dat noem ik geen “terechte winnares”, maar iemand die het spel verpest voor de andere. Tactiek zeggen ze dan. Onzin vind ik dat. Zo kan iedereen winnen.
Ik opteer voor een nieuwe regel in het spel: maximum 10 seconden laten zakken, dan is het een kwestie van geluk hebben en blijft het eerlijk.

Mensen vroegen zich af waarom Bent Van Looy zich in de finale nu toch niet liet zakken! Ik weet waarom: omdat Bent liever op een eervolle manier verliest, dan op zulke kinderachtige wijze te “winnen”.