Het moet gedaan zijn met die vervelende belspelletjes op TV, de lange wachttijden bij Mobistar en de vluchtige, triviale persberichten die nauwelijks nog gecontroleerd worden! Die oproep hebben de heren van Neveneffecten aangehoord en zonder twijfelen trokken ze de eerste de beste onderbroek over hun broek, spanden ze een masker voor hun gezicht en schilderden ze een glimmende S op hun T-shirt. Tijd om de wereld te verbeteren, Superman-style! 

Er zijn nog maar twee afleveringen van Basta! op televisie geweest en ik heb ze ook alletwee gemist. Door de sensatie en hype die dit programma met zich meebracht ben ik ten rade gegaan bij You Tube, zodat ik toch nog kon genieten van dit ijzersterk programma.

Met aflevering 1 heb ik meermaals hartelijk moeten lachen. Hierin werd enerzijds de snelheid van de pers beticht (en het niet-controleren van bronnen), anderzijds werd Mobistar aangepakt.  Mobistar staat er blijkbaar om bekend een vreselijke klantendienst te onderhouden en daarom vonden onze superhelden het hoog tijd de firma een koekje van eigen deeg te geven. Het was zo lachwekkend, maar tegelijk ook zo zielig voor de man in kwestie die werd beet genomen. Hij was namelijk maar iemand van de security, die natuurlijk verder bitter weinig te maken heeft met de diensten die Mobistar (al dan niet) aanbied. Toch was deze man hier wel aardig van op de hoogte en kon ik een lachuitbarsting maar moeilijk onderdrukken toen hij, na het horen van het keuzemenu van Neveneffecten, zei: “Die hebben al is naar Mobistar gebeld zeker?”

Aflevering 2 was naar mijn mening nog fenomenaler dan aflevering 1. We kennen allemaal de belspelletjes en we ergeren ons allemaal dood aan het bedrog dat hiermee samengaat. We kunnen er ook moeilijk naast zien, want op elk dood moment van de dag of nacht, zien we weer die jonge enthousiastelingen de mensen wijsmaken dat ze duizenden euro’s kunnen verdienen. Zelfs Super Liegebeest (mijn jeugdtrauma) zou zoiets niet durven zeggen. Neveneffecten hebben 6 maanden lang iemand undercover laten werken bij zo’n belspelletje en het resultaat levert niet enkel geweldig sterke en spannende televisie op, maar betekende eveneens het einde van de te lang durende triomftocht van de belspelletjes.

Ik ben alvast erg benieuwd naar welk onrecht de heren in de volgende aflevering gaan bestrijden. Dit is wel degelijk een programma om niet meer te missen!