Dagelijkse kost, De Beste Hobbykok van Vlaanderen, Keukenrebellen, Komen eten, Masterchef, SOS Piet, Plat Préféré, De Beste Bakker van Vlaanderen en natuurlijk internationale hits zoals Hells Kitchen, Kitchen Nightmares, Ready Steady Cook, Nigella Lawson , Martha Stewart, Gordon Ramsay, Jamie Oliver,… U hebt gelijk, dit is toch een veel te klein aanbod aan kookprogramma’s. Dus wat bedacht, onder andere, de immer sympathieke sterrenchef Peter Goossens op een dag: Dat kan beter!

En vanaf nu hebben we er weer een zender bij: Njam! Originele titel, hoewel smaken verschillen natuurlijk. Persoonlijk snap ik de hype rond kookprogramma’s helemaal niet. Ik kan nog begrijpen dat het rustgevend is om naar te zien als er echt niets anders op TV is (het overtreft natuurlijk de belspelletjes), maar dat mensen echt elke dag gefascineerd naar een dergelijk kookprogramma kunnen kijken, gaat mijn petje te boven.

Want , op enkele enthousiaste uitzonderlingen na, ben ik er vrij zeker van dat de gemiddelde Vlaming niet meteen naar de keukenkast snelt om de ludieke gerechtjes die ze op televisie zagen te bereiden. Wat is er leuk aan om naar lekker eten te staren zonder het te kunnen opeten? Dat is hetzelfde concept als windowshoppen. Je ziet allemaal mooie kleren hangen, maar je weet dat je geen geld hebt dus je passeert maar gewoon langs de ramen. Een beetje masochistisch toch? Nu goed, zo ver gaat het natuurlijk niet bij kookprogramma’s, maar toch begrijp ik hun aantrekking niet.

De plotse evolutie van kookprogramma’s is mij ook ontgaan. Het aantal mensen met obesitas blijft stijgen, net zoals het aantal kookprogramma’s. een vreemde en nogal macabere tendens vind ik. Wil men de mensen aanmoedigen om veel te eten? Ik begrijp het allemaal niet zo goed en hoewel ik weet dat heel Vlaanderen en misschien wel heel de wereld vingeraflikkend naar de kookprogramma’s kijkt, zap ik liever weg naar een programma dat enkel mijn visuele nood bevredigt.

Tussen haakjes: uiteraard geen disrespect voor alle koks die elke dag hard moeten zwoegen om lekkere maaltijden te bereiden. Mijn vader en broer zijn allebei kok, dus het is zeker geen kritiek op hun werk. Enkel een soort van onbegrip voor de interesse die deze programma’s aanwakkert bij de kijker. Ik vraag me af of deze mensen nu continu voor Njam! zitten gekluisterd. Of is dat teveel  van het goede?