Dat MTV niet langer is wat het geweest was, weten we al langer. Sinds MTV Europe van ons televisiescherm verdween en we het moeten stellen zonder de ludieke Herbreeuwse reclamespotjes, is MTV er zwaar op achteruit gegaan. Kunnen we eigenlijk nog wel van MTV spreken als Nickelodeon bijna drie kwart van de zender inpalmd? De kindjes hebben natuurlijk nog geen zenders genoeg om hun leuke tekenfilms op te bekijken, dan maar die van de adolescenten besmeuren. Hier heb ik me sinds de komst van Nickelodeon mateloos aan geërgerd, maar er valt bitter weinig aan te doen.

Jaren heb ik het laten rusten.Ook toen Nickelodeon werd verlengd tot 20u heb ik moedeloos de situatie gade geslaan. Muziek is enkel “after hours”, wanneer de gezonde mens al lang klaarstaat met zijn ticket naar dromenland. De programma’s na Nickelodeon wist ik vrij snel te pruimen en ik werd dan ook een fervente MTV kijker. Totdat we enkel herhalingen te zien kregen van programma’s die in Amerika al zo old skool zijn dat ze bijna in de geschiedenisboeken kunnen belanden. MTV werd weer een zender waar ik voorbij zapte. Geen vernieuwingen, geen muziek…

 

Waarom ik dit nu terug opgooi heeft wel degelijk een reden. Onlangs was ik op vakantie in Malaga. Ons appartement had een televisie en tijdens het eten stond MTV bijna altijd op. Overdag wordt er daar nog wel degelijk muziek gespeeld. Niet enkel Spaanse muziek, maar al de nieuwste hits. ‘S avonds zenden ze de allernieuwste seizoenen van MTV-shows uit en ook andere geweldige televisieseries die bij ons nog zelfs geen naam hebben gemaakt. Blijkbaar heeft de Spaanse MTV een contract met ABC-family, want ze programeerden programma’s zoals Pretty Little Liars en Ten Things I hate about you, twee geweldige series.

Ik hoop dat wij ooit de echte MTV terug krijgen, want het enige waarmee ik MTV nu nog wil vergelijken is een leegstaand huis. Het gebouw staat er nog wel, maar de meubels zijn verdwenen.