Onlangs moest ik voor mijn les een sprookje schrijven, wat niet zo eenvoudig bleek als ik eerst dacht. Automatisch ging ik het rijtje van alle sprookjes die ik kende af, waardoor ik af en toe nostalgisch halt hield bij mijn favoriete verhaaltjes. Om even terug te gaan naar mijn kindertijd heb ik besloten om een top 5 te maken van mijn lievelings Disney films, aangezien zij vaak verfilmingen zijn van gekende Europese sprookjes.
5. 101 Dalmatiërs
In 1961 bracht Disney de 101 Dalmatiërs uit, een film die ik als kind keer op keer heb gezien. Ik weet nog dat ik mij altijd achter de deur van de TV kast verstopte wanneer de hondjes naar hun lievelingsserie “Superwoef” keken, omdat ik wist dat de bandiet plots op het scherm zou verschijnen met een gemene bulderlach. Verder kon ik elke keer weer genieten van de hondenblaflijn en de lange tocht door de sneeuw die de puppys moesten maken op weg terug naar huis. Jaren later kocht ik de film terug op dvd, om tot mijn grote teleurstelling te moeten ondervinden dat er andere stemmen waren ingesproken. Jakkes. Nu kan ik de film enkel nog maar in het Engels verdragen, erg jammer.
4. Pinokkio
U zult het misschien een vreemde keuze van mij vinden, want ik weet dat niet veel mensen deze film als een mooie kinderfilm herinneren. Toch vind ik Pinokkio een echte klassieker en weet ik de duistere kant wel te waarderen. Elke keer hoopte ik dat Pinokkio gewoon braaf naar school zou gaan en zich niet zou laten verleiden door Jantje Fatsoen en Gideon. Helaas. Pinokkio is een prachtig sprookje vol spanning en ontroerende momenten.
3. Lady en de Vagebond
Waarom deze film me altijd is bijgebleven weet ik niet precies, maar ik weet wel dat het een van de eerste Disneyfilms was die ik leuk vond. Wanneer Lady als puppy de trap probeert op te klimmen kwam volgens mij perfect overeen met het gevoel dat je als kleutertje had wanneer je je overal zo klein voor voelde. Die scène heb ik altijd gekoesterd. Verder wisten de honden van het asiel mij altijd te charmeren, moest ik telkens weer grinniken om de hardwerkende bever en genoot ik van het mooie, zeemzoete nummer Bella Notte.
2. Belle en het Beest
Belle en het Beest is de meest recente film uit mijn rijtje van favorieten. Dat het met de tekenfilm steeds bergaf gaat, moet ik u vast niet vertellen. Al die computer geanimeerde brol vind ik ronduit lelijk en de humor is vaak zo gezocht zodat enkel de volwassenen de vette knipoog begrijpen. Kinderen vinden de beelden natuurlijk nog altijd mooi, zolang er wat kleurtjes inzitten is het al lang goed. Maar mij stoort het enorm dat de charme en de ziel van sprookjes verloren gaat door de te sterke nadruk op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Goed, genoeg geklaagd, op naar Belle en het Beest. Wat ik vooral leuk vond aan deze film, waren de liedjes (ook weer iets dat in de huidige tekenfilm ontbreekt). Belle en het Beest zit vol vrolijke liedjes, van Kom er bij tot Gaston. De figuurtjes zijn zo grappig en schattig tegelijkertijd, dat je zou willen dat je eigen servies af en toe tot leven kwam om je maaltijd te voorzien van een explosieve cabaret.
1. De Aristokatten
De absolute nummer 1! Mijn favoriete Disneyfilm bij uitstek! Which pets adress is the finest in Paris? Mais naturellement, The Aristocats! De film doet mijn hartje al van het begin smelten wanneer ik de prachtig getekende straatbeelden van Parijs zie. Persoonlijk vind ik de Aristokatten, en de films die door dezelfde tekenaars zijn gemaakt, het allermooiste. Alles is tot in de details uitgewerkt, waardoor je de charme van Parijs perfect kan aanvoelen. Dan zijn er natuurlijk ook nog de drie katjes: Toulouse (“Oei ik knoei”), Berliose (“Jij bent geen dame, jij bent alleen maar een lastige zuster”) en natuurlijk de oppergeweldige Marie (“Al klaar maestro?”). De drie katjes hun opmerkingen laat zo natuurlijk de band tussen broers en zussen zien en ik moet er telkens weer om lachen. De liedjes zijn swingend en jazzy en blijven tegen een achtergrond van het Parijse muzikale leven spelen. En dan heb ik het nog niet gehad over de ganzen Amelia en Abigail! En oom Waldo! en Edgar natuurlijk! En…! Nou goed, ik kan blijven doorgaan, you get the picture.
Dit waren ze, als jij er ook hebt, feel free to post it!
maart 16, 2011 at 3:58 pm
aristokatten! de enige disneyfilm die ik kan verdragen
ps: post je eigen sprookje ook eens
maart 17, 2011 at 5:40 pm
Als mega disneyfan vind ik het super moeilijk om een top 5 samen te stellen. Maar ik dacht, laten we het nog eens proberen!…. wederom gefaald 🙂 Het lijstje hieronder is het beste wat ik voor elkaar kreeg (meer kon ik er echt niet schrappen!)
De eerste drie op de lijst:
1. De Kleine Zeemeermin
2. Belle en het Beest
3. Assepoester
Een heel klassieke selectie dus :), maar mijn all time favorites toen ik klein was, zeker die eerste. Belle en het Beest is de allereerste film waarbij ik moest huilen (ik was 6 en om een of andere reden moest ik huilen toen Gaston van de klif stortte :s, misschien van de ontlading ofzo :D) Bij Assepoester waren het de muisjes die doorslag gaven en de leuke liedjes! (een doorslaggevende factor bij alle drie de films)
Hierna werd het iets moeilijker, een film die op zichzelf staat binnen mijn top: The Hunchback of Notre Dame. Vroeger kon ik deze film echt niet appreciëren, ik vond het heel eng en zielig, en niet geschikt voor kindjes (zie Quasimodo die wordt bekogeld met tomaten en zweepslagen krijgt) maar nu ik wat ouder ben, vind ik het eigenlijk een super mooie film met enorm mooie muziek, impressive.
Next up: de Reddertjes en de Reddertjes in Kangoeroeland. Niet direct twee toppers bij de meeste mensen, maar de redderjes in kangoeroeland had ik op cd staan, waar ik dan elke avond voor ik ging slapen naar luisterde, met als gevolg dat ik die film van voor tot achter kon aframmelen :), en komaan, Joanna en Frank zijn gewoon super grappig! De Reddertjes vond ik gewoon geweldig spannend en grappig tegelijkertijd. Dat stuk met de krokodillen en het orgel, of Overmoed die vastkomt in de moerasmobiel of……!! en het zinnetje “Tis ooooowvermoed!” zal ik nooit meer vergeten.
Last but not least, een top drie op zich van gewoon super leuke klassiekers die ik nooit beu word en letterlijk 5 keer na elkaar kan zien: de Aristokatten, Robin Hood en Merlijn de Tovenaar (die laatste iets minder dan de andere twee, maar Archimedes is gewoon geniaal)
Zoooow, sorry voor de mega lange opsomming, maar als het over disney gaat, kan ik mezelf niet inhouden 🙂
maart 29, 2011 at 8:16 pm
Oh disney, sweet memories.
Hier is mijn top 5:
1. Belle en het Beest (ah l’amour)
2. Alladin (Prins Ali voor de vrienden)
3. De leeuwenkoning (Jaja Hakuna Matata)
4. De Aristokatten (Dames gaan voor)
5. De kleine Zeemeermin (met al die kommer en kwel)
En nu moet ik stoppen met schrijven of ik zou de lijst nog te lang kunnen maken, met andere klassiekers zoals Lady en de Vagebond, Assepoester,… Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik erachter kom dat toch elke disneyfilm mij weet te betoveren!