Het is maandagavond en ik zit aan mijn laptop
De vogels fluiten buiten wat is de dag weer top
Nu drink ik van mijn cola, dat lust ik erg graag
Vandaag is het maandag, het is maandag vandaag
Was het maar vrijdag vrijdag vrijdag vrijdag
Ik kijk uit naar het weekend, maar nu niet want het is maandag!

Zo zie je maar, het is erg eenvoudig om een liedje te schrijven. Heb ik net 5 minuten over gedaan, hopla, zomaar uit de mouw geschud. Prachtig, niet? Ik moet toegeven, ik heb inspiratie opgedaan bij een van de betere zangeressen van een paar generaties na mij: Rebecca Black. Deze dertienjarige hipster bracht de youtube hit “Friday” uit waarin ze letterlijk elke moment van haar dag beschrijft. Samen met haar vriendjes staat ze voor moeilijke beslissingen in haar leven, zoals de keuze om van voor of vanachter in de auto te zitten. Schandalig dat een jong meisje als zij al voor zulke grote dilemma’s komt te staan. Al een geluk is het vrijdag en komt het weekend eraan, wat goed nieuws is voor de jonge leeuwen aangezien ze dan kunnen gaan feesten! Aangezien ze dertien zijn gok ik op een happy meal feestje in MacDonalds of misschien een Disney party, maar toch: Rock on! Wat me enigszins verontrust is dat haar vriendjes al over een rijbewijs beschikken, maar ze zien er verantwoordelijk en volwassen genoeg uit dus volgens mij hoeven we ons geen zorgen te maken.

Goed, de sarcastische ondertoon in mijn tekst is ongetwijfeld wel duidelijk. Het hele gedoe lijkt wel een goedgevonden grap, maar is het helaas niet. Rebecca heeft de tekst zelf geschreven en het is duidelijk dat je op je dertien jaar nog niet bijzonder veel hebt meegemaakt om over te schrijven. Om hier dan een verschrikkelijk ongemakkelijk nummer over te maken, lijkt me niet het beste plan. Uiteraard krijgt dit kind miljoenen hits op Youtube en wordt ze uitgelachen door talloze gezichtloze Youtubers die nu claimen vrijdag te haten. Er zijn echter enkele mensen die haar steunen in haar virtuoos talent. Hoogleraar in de musicologie Chris Brown vindt het nummer uitstekend, wat weer erg mooi zijn kwaliteiten als muziekkenner alsook zijn immense intelligentie, in de verf zet.

Eerlijk gezegd vind ik dat de kinderen die elk jaar een poging wagen om mee te doen aan Eurosong for kids beschikken over meer schrijftalent en blijkbaar meer inspiratie dan deze jongedame. Nu goed, ik ben ook niet voor de commentaren die haar aanraden om zelfmoord te plegen of de haatgroepen op facebook, want laten we wel wezen: het is en blijft maar een dertienjarig meisje. Mijn boodschap luidt als volgt: wordt allemaal niet zo snel volwassen en neem de tijd om iets van het leven te leren alvorens je ergens je hart en ziel instort.

Sidenote: Wat is dat trouwens met al die volwassen rappers die opduiken in de nummers van kinderen zoals Rebecca Black en Justin Bieber, alsof ze part of the gang zijn. Stop daar mee! Dat is niet alleen beschamend, maar eveneens creepy en doet ze een beetje op pedofielen lijken. There, I said it!