Ik had gewoon de naam van de film kunnen gebruiken als titel, namelijk Disaster Movie, maar ik vind deze titel meer correct. Er bestaan tegenwoordig veel parodieën en hoewel ze terug gaan tot films als Austin Powers, The Naked Gun en Airplane, is pas sinds Scary Movie de hype echt begonnen. Scary Movie 1 en 2 waren klassiekers, zonder twijfel. Er was voldoende nagedacht over de personages, de scènes en de grappen. Wanneer ik Scream zie betrap ik mezelf er op dat ik soms vergeet dat het dit keer wel degelijk een thriller is en geen komedie, omdat de gelijkenissen zo treffend zijn. Goede parody “movies” nemen herkenbare scènes uit films, spelen ze na en drijven ze tot een bepaald punt waardoor de bovenste trede van de komische ladder wordt bereikt. Een van mijn favoriete films is een parodie: Not another teen movie. Als grote fan van teen-movies kan ik blijven genieten van deze film. Er zitten zoveel verwijzingen naar andere films in dat het bijna een spel is om ze te gaan zoeken. De personages zijn goed uitgewerkt en de geparodieerde scènes zijn meer een eerbetoon dan een bespotting.

Jammer genoeg is het succes van die films fout geïnterpreteerd geweest door hun opvolgers. Plotseling ontstond er een overrompeling van parody movies, de ene al slechter dan de andere. Ik heb misschien nog wel eens een glimlach vertoont bij het zien van Epic movie of Date movie en heb wel af en toe gegrinnikt bij Vampires Suck, maar je merkt dat deze films aan een lopende band zijn gemaakt. Er wordt niet meer over nagedacht, er wordt niet meer de moeite gedaan om volledige scènes na te doen en de personages zijn transparant en vervangbaar. Van alle parody films die ik al heb gezien, is Disaster Movie verruit de meest verschrikkelijke.

Er zit absoluut geen verhaal in, soms had ik zelfs  niet het gevoel dat ik naar een film aan het zien was maar gewoon naar een reeks irritante beelden. De humor was nergens te bespeuren en de scènes die als “grappig” waren bedoeld, waren veel te langdradig waardoor mijn tenen zachtjes begonnen te krullen. Een vechtscène van vijf minuten is niet grappig. Hanna montana die vijf keer opnieuw uit de dood herrijst om reclame te maken voor haar album is niet grappig. Een worstelscène tussen twee bimbo’s die verder het acteertalent van een dode vis hebben, tien minuten te laten aanhouden is niet grappig.

Het hoofdpersonage kan de film helemaal niet dragen, maar dit komt waarschijnlijk omdat hij omringt wordt door magere bijrolletjes en cameo’s die plotseling de rol van sidekick toegeschreven krijgen. Het groepje mensen die de hoofdrol spelen in een film, parodie of niet, moeten stabiele personages zijn. Ze mogen wel verwijzen naar personages uit andere films, maar op een subtiele manier zonder te vervallen in een letterlijk kopie. De nevenfiguren zijn irritant en onafgewerkt. Het lijkt alsof de film zo snel is gemaakt, dat men zelfs niet heeft geprobeerd om naar echte disaster films op zoek te gaan om te parodiëren. De enige ramp (buiten de film zelf) is dat de aarde wordt aangevallen door iets onbekends. Voor de rest zitten er superhelden, tekenfilmfiguren, prinsessen en liedjes uit High School Musical in. Hij blijft helemaal niet binnen het genre dat hij hoort te parodiëren, waardoor de film uitmondt in een grote mislukking. Deze film maakt geen andere films belachelijk en doet ze ook geen eer aan. Hij doet gewoon niets, is pure tijdsverspilling en ik voelde mij dommer worden door er naar te kijken.

De enige acteur die mijn mondhoek een klein beetje naar boven deed trillen was Ike Barinholtz. Sinds zijn rolletjes in Mad TV hoop ik hem meer op het scherm te zien, maar helaas belandt hij in films zoals deze. Ik vond het ridicuul dat hij verschillende rollen speelde in de film, waardoor het leek alsof ze niemand anders konden vinden (wat waarschijnlijk zo was). Gelukkig kon hij zijn rollen wel geloofwaardiger neerzetten dan de rest.  Ik zou graag de makers van deze film eens willen ontmoeten en vragen welk publiek ze voor ogen hadden wanneer ze dit bedachten. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand dit amusant kan vinden.