Al enkele maanden geleden werden mijn vriendinnen en ik op de hoogte gesteld van hét evenement van het jaar: een gemaskerd feest in het MAS. Zeven verschillende DJ’s, de pracht en praal van maskers en alle jeugd van ’t stad verenigd onder de vleugels van het gloednieuwe, multifunctionele so it seems, Museum aan de Stroom. Meisjesachtig als we zijn, begonnen we dit meteen erg groots voor te stellen, met galagewaden, prachtige versieringen, coole loungehoekjes, kortom we zagen het als het ideale moment om onze Gossip Girl droom in vervulling te laten komen. Onze droom werd al snel doorprikt toen we hoorden dat er geen dresscode was, want ze wilden “elke jongere van ’t stad aanspreken”. Dit is op zich al onzin, want er komt sowieso MASsaal veel volk op zulk evenement af, dat dresscode of niet, weinig had uitgemaakt. Maar goed, we konden er toch nog van uit gaan dat mensen toch nog hun best zouden doen om zich keurig te kleden, want “je feest niet elke dag in het MAS” promootte de facebookpagina van MAS in jonge handen. Helaas, hoodies en petjes alom en de daarbij passende rugzakjes, de mensen waren vaak net iets te hard gekleed op de muziek die jammer maar helaas heel de avond door de boxen knalde.

Nu, ik ben niet iemand die veel uit gaat, maar als ik het doe dan wil ik dat het een geweldig feestje is met goede, dansbare muziek. Wat mij zo aansprak aan MAS[KED] was het feit dat er 7 verschillende DJ’s waren, en drie zalen waarin muziek werd gedraaid. Als deze optie er is, om op verschillende platformen te draaien, waarom klonk de muziek in elke zaal dan exact hetzelfde? En waarom was de gekozen muziek niet meer dan een gigantisch stuk stront dat de boxen deed stinken? Ik ben nog jong, maar die muziek deed me twijfelen aan de jeugd van tegenwoordig hun aparte smaak. Is dit nu echt wat ze goed vinden? Drum n Bass, Dubstep, Elektro,…? Ik wil elk genre een kans geven, ik oordeel niet voordat ik iets heb gehoord, maar de nummers lijken allemaal een uur te duren met telkens exact dezelfde beat die soms iets luider en dan weer stiller gaat. Ambiance!

Toen we binnenkwamen leek ik beland te zijn in een bad trip van een of andere xtc-gebruiker. Flitsende lichten, maskers die langs alle kanten op mij afdoemden en dan dat oorverdovend lawaai dat over mij heen werd gekapt. Ja lawaai, dat woord klinkt als iets wat mijn moeder zou zeggen over elk semi-popnummer, maar het spijt me, dat was het gewoon. Hoe kan je dit goed vinden en er uberhaupt op dansen als je geen reeks bollen hebt gepakt? En waarom verdeel je de zalen niet op per genre? Als er een paar mensen heel de avond als konijnen die aan de crack zitten willen rondspringen op dupstep, be my guest, maar zorg er dan voor dat er in een andere zaal meer r&b of commerciele muziek wordt gedraaid. Op die manier heeft iedereen er wat aan en hoef ik nu niet te zeuren over de erbarmelijke kwaliteit van de slechtgekozen “muziek” tijdens het MAS[KED]. Misschien moeten jullie bij de volgende DJ contest de jury wat minder volsteken met alternatieve hipsters, zodat het volk op jullie feest niet al met meer dan de helft afdruipt om half 1 ’s nachts. Food for thought.

PS: ik wil hierbij geen commentaar geven op de organisatie en het concept. Ik weet dat de organisatoren hier hard en vol enthousiasme aan hebben gewerkt, en daar heb ik alleen maar respect voor. Maar for the love of god, speel volgende keer iets normalere muziek, zodat ik en de rest van het volk dat er voor 1uur de brui aan gaf, er ook een leuk feestje van kan maken!