Aah de jaren 80. Net na de periode waarin we alles nog konden dromen, maar voor het tijdperk waarin het ons allemaal niets meer kan schelen. Sombere nostalgie gemengd met weemoedige vreugde. Kinderlijke onschuld verdwijnt en maakt plaats voor de harde realiteit van de volwassenwereld. Stiltes, reflextie en wakkerschudden. Toegegeven, wat ik nu vertel over de jaren 80 haal ik uit het beeld dat werd opgehangen door de typische John Hughesachtige Amerikaanse teen movies. Een van deze klassiekers is ongetwijfeld de film Footloose. Enkel de jaren 80 kan zelfs een dansfilm deprimerend doen uitdraaien. Maar alle elementen zijn aanwezig : de rebelse dochter, de mysterieuze nieuwe kerel, het kleine dorp waar iedereen elkaar kent, het “ik-geef-het-op”-gevoel en de vaart die de film loopt komt overeen met die van een stoomtrein. Niettemin is deze film formidabel en hoort hij perfect thuis binnen zijn tijdsgeest.

Waarom deze dansklassieker uit zijn vertrouwde omgeving vissen, updaten tot een of andere pimped out chromed out hedendaagse versie , is mij een raadsel. Over het algemeen ben ik tegen remakes. Is de creativiteit bij de schrijvers dan zo verblind geraakt door de geur van winst en succes? Of willen zo oh zo graag een hommage tonen aan de originele film, waardoor ze de authenticiteit van een werk uit het oog zijn verloren. Ik moest al enkele keren slikken toen ik zag dat ze van de horrorklassieker Halloween en Nightmare on Elm Street een remake maakten. Geen vervolg, nee want daar zijn er veel van, maar een exacte kopie die werd verplaatst naar een hedendaagse locatie, waarin overdadig bloed en seks centraal stond. Gedaan met de spanning opbouwende muziek en de subtiliteit van de moorden. Afgerukte ledematen en heavy metal werd te pas en te onpas getoond.

Maar nu moest ik zo hard slikken, dat ik moest oppassen mijn tong niet in te slikken. Geen zorgen, dit is niet gebeurt waardoor ik er nu openhartig over kan praten. Een remake van Footloose? Really? En iedereen vindt dit maar in orde en juicht het toe? Hecht niemand nog waarde aan films, vraag ik me dan af. Als er binnenkort een remake komt van Grease, gaan we hier dan ook met zen allen massaal naar kijken? John Travolta is toch oud nieuws jongens, laten we Justin Bieber inzetten voor de rol van Danny Zucko, die speelt het vast beter. Ja hoor.
Vinden we het dan binnekort ook allemaal in orde als er plots iemand zegt: Die Mona Lisa, dat ziet er toch wat ouderwets uit, ik zal haar eens opnieuw schilderen met wat make up en een nieuwe outfit, veel beter.

Blijf toch van die authentieke werken af en laat ze voor wat het zijn. Er is maar 1 Footloose en dat is die met Kevin Bacon. Om u even een voorbeeld te geven van de ridiculiteit van de nieuwe film, zal ik twee identieke scènes vergelijken. In het originele verhaal is er een moment dat Ariel, de dochter van de dominee, een radio opzet en de verboden rock n roll muziek doorheen de straat laat horen. Iedereen danst voorzichtig, maar oprecht gelukkig mee. Zachtjes beginnen hun voeten te stampen op de grond en swingen ze met hun heupen op subtiele manier mee met de muziek. Wat heeft de nieuwe film met deze scène gedaan? Ze omgevormd tot een mega step upachtige hip hop dansscène, volledig buiten proportie met de scène in de echte film. Eigenlijk is het gewoon ronduit belachelijk, het zou bijna een parodie kunnen zijn. In ieder geval hoop ik dat weinig mensen deze film gaan zien en trouw zullen blijven aan het originele.

You either love it or you hate it, but you don’t wait untill a different version comes around