Het is niet mijn bedoeling om hier ooit een politieke discussie op te starten en nu de verkiezingen volop bezig zijn ben ik dit ook niet van zin. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet graag “cultureel fenomeen” wil bespreken, dat nu net toevallig iets te maken heeft met de verkiezingen. Ik heb het hierover de Stemfie.

Gisterenavond hoorde ik op de achtergrond een nieuwsanker alle do’s en don’ts opsommen voor tijdens het stemmen. Zijn laatste puntje luidde als volgt: En het is verboden om een stemfie te nemen. Voor zij die niet weten wat dat is, en ik gok dat dit maar een kleine minderheid is, een stemfie is een selfie in en/of rond het stemhokje. Zoals er ons al jaren wordt ingeperst is stemmen volledig anoniem en is het een groot geheim voor wie je hebt gekozen. Natuurlijk is dit op zich al de grootste onzin. Ik moet rond deze tijd Facebook maar openen, het minst anonieme publieke forum ter wereld, om iedereen zijn mening over zijn favoriete partij te mogen meelezen. En de tientalle gezellige discussies die daarop volgen. Toen ik het woord “stemfie” uit de mond van het nieuwsanker hoorde komen dacht ik meteen: Morgen staat instagram vol met stemfies, I guarantee it. Niet alleen hebben ze de mensen iets leuks verboden, waardoor ze het natuurlijk nog meer willen doen. Maar er bestaat dan ook nog een geweldige naam voor! Natuurlijk gaat iedereen met een beetje lef een stemfie trekken. Begrijp me niet verkeerd, ik heb er zelf geen getrokken. Dit kan aan mijn gebrek aan lef liggen, maar ook aan mijn desinteresse voor selfies in het algemeen. Maar ik oordeel zeker niet, want de stemfies zijn hilarisch. Het kan de mensen duidelijk niets schelen wat er van hen wordt verwacht. Ze doen iets dat niet mag, maar het blijft er onschuldig en grappig uitzien. Dus om deze mensen te beboeten zou het een beetje belachelijk zijn. De echte insanity wolves onder ons laten werkelijk zien op wie ze stemmen, maar de meerderheid houdt gewoon zijn blanco stemformulier voor de camera en trekt er een uitdagend gezichtje bij. Niet echt de grote criminaliteit die we moeten aanpakken denk ik.

Wat ik me afvraag is: Wie zijn deze stemfie mensen? Zijn ze net wel of net niet in de politiek geïnteresseerd? Willen ze een statement maken dat ze er trots op zijn dat ze kunnen gaan stemmen of willen ze net laten zien dat het hen niets kan schelen en ze liever een selfie trekken? Of is de maatschappij zo selfie obsessed dat het al lang niet meer uitmaakt waar er een wordt getrokken, als ze maar bestaat!